Alicja Szozda z Domu Kultury w Rybniku-Boguszowicach i Aleksandra Eichler z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 14 w Rybniku oraz 20-osobowa grupa uczniów klas V i VI popielowskiej podstawówki spróbują zmienić przestrzeń wokół swojej szkoły, by uczynić ją ciekawą, atrakcyjną
i mniej archaiczną. Wszystko w ramach projektu Lepsze noty – sztuka wspólnoty.

W maju br. na potrzeby projektu została przeprowadzona lekcja-rozmowa o domach kultury i kulturze w ogóle. Okazało się, że dzieci miewają problem z utożsamianiem się ze swoim najbliższym otoczeniem, a dom kultury kojarzy się im sztampowo. Zapytane o to, co chciałyby zorganizować najczęściej wskazały na eventy odbywające się poza budynkiem szkoły.

Stąd też wziął się pomysł na projekt, w którym przeprowadzone zostaną warsztaty, plenery artystyczne, wizyty w pracowniach rękodzieła, zabawy terenowe i spotkania z inspirującymi ludźmi. Chcemy zaproponować uczniom wejście w rolę kreatorów przestrzeni wokół szkoły, proponując nieszablonowe rozwiązania – mówi Alicja Szozda, koordynatorka projektu.

Spoiwem wszystkich działań będzie sztuka wspólnoty – community arts – rozumiana jako aktywność artystyczna oparta na współpracy lokalnej społeczności (w tym przypadku dzieci) z lokalnymi twórcami. – Dzieci wezmą odpowiedzialność za przestrzeń wokół nich i pokażą innym, ale przede wszystkim sobie, że za pomocą szeroko pojętej sztuki można tę przestrzeń zmienić na lepsze – zapewnia Aleksandra Eichler, koordynatorka projektu.